Ondergrondse parkeergarage kazerne Kromhout, Utrecht

In opdracht van het ministerie van Defensie realiseerde consortium Komfort bv (Ballast Nedam, Strukton en John Laing) het nieuwe hoofdkwartier van Commando Diensten Centra en de Commando Landstrijdkrachten in Utrecht. Onderdeel van de nieuwbouw op de Kromhout Kazerne is een 240 meter lange en 80 meter brede ondergrondse parkeergarage. Door zes bouwstromen tegelijk te hanteren en prefab betonnen elementen te gebruiken, kon er vliegensvlug worden gebouwd. HOCO Systems engineerde, produceerde en monteerde de prefab betonnen draagconstructie.

 

Relevante artikelen

Ondergrondse kazerne Kromhout

Ondergrondse parkeergarage kazerne Kromhout, Utrecht

In opdracht van het ministerie van Defensie realiseerde consortium Komfort bv (Ballast Nedam, Strukton en John Laing) het nieuwe hoofdkwartier van Commando Diensten Centra en de Commando Landstrijdkrachten in Utrecht. Onderdeel van de nieuwbouw op de Kromhout Kazerne is een 240 meter lange en 80 meter brede ondergrondse parkeergarage. Door zes bouwstromen tegelijk te hanteren en prefab betonnen elementen te gebruiken, kon er vliegensvlug worden gebouwd. HOCO Systems engineerde, produceerde en monteerde de prefab betonnen draagconstructie.

 

Vliegensvlug bouwen dankzij zes parallelle bouwstromen

Op het bestaande Kromhout Kazernecomplex verrees de nieuwbouw voor het hoofdkwartier van de Koninklijke Landmacht , het Commando DienstenCentra en onderdelen van de Defensie Materieel Organisatie; een bouwkundige operatie waarmee verschillende geledingen van Defensie werden gecentraliseerd in Utrecht. Ballast Nedam en Strukton zorgden binnen het consortium voor de uitvoering van het moderne park met kantoren en een parkeergarage, sportfaciliteiten, een gezondheidscentrum, een vergadercentrum en legering voor 150 medewerkers. Behalve voor het ontwerp en de bouw is het consortium ook verantwoordelijk voor de financiering, het onderhoud, beheer en de facilitaire diensten voor de komende 25 jaar. De Kromhout Kazerne is het eerste dbfmo-contract van Defensie en bespaart het ministerie circa 15 procent op de kosten ten opzichte van een traditionele aanpak. De bouwwerkzaamheden vingen begin 2009 aan en zijn in twee fasen afgerond; de eerst eind 2010 en de tweede begin 2012. De oplevering van het volledige terrein staat gepland in juli 2012.


Beperkte diepte

Meyer en Van Schooten Architecten maakten het architectonisch ontwerp van het gebouwencomplex en Bartels Ingenieurs verzorgde het constructieve ontwerp. Het kazerneterrein bestaat uit drie delen: het Veld, de Wig en de Strip. In het Veld zijn sport -en legeringfaciliteiten gesitueerd bovenop een parkeergarage. Om dit stuk terrein  zoveel mogelijk open  te houden, werd de parkeergarage onder het maaiveld gepland. 


Over de bouw van de parkeerstalling zegt Peter van den Bosch, directeur van HOCO Systems bv: “Nadat Ballast Nedam de keldervloer en de holle wanden van de tweelaagse parkeerkelder uitvoerde, bouwden wij de rest van de rechthoekige garageconstructie inclusief de trappenhuizen en liftschachten. De constructieve opbouw met 322 kolommen, 328 balken, 17.400 vierkante meter kanaal- en breedplaatvloeren, 15 bordessen en 13 trappen is functioneel en efficiënt. Door gebruik te maken van voorgespannen vloerbalken en kanaal- en breedplaten in plaats van bijvoorbeeld TT-platen blijft de diepte van de garage beperkt, waardoor kan worden bespaard op de uitvoeringskosten.”

De 15.700 vierkante meter aan kanaalplaatvloeren werden geleverd door Dycore uit Oosterhout. Omnia Plaatvloer uit Coevorden leverde de 1.700 vierkante meter breedplaatvloeren. De zwaarst belaste vloer is de nulvloer, waarop naast het kunstgras sportveld ook een grasveld komt dat deel uitmaakt van dit stuk terrein.

Zes bouwstromen tegelijk

“Het meest bijzondere van het project zit hem in de ingewikkelde logistiek. Het bouwterrein was krap, de prefab elementen moesten just-in-time worden geleverd. Bovendien hanteerde de aannemer op een gegeven moment zes parallelle stromen om snel te kunnen bouwen. De parkeergarage werd verdeeld in zes moten. Zo konden sommige bouwdelen al worden opgeleverd, terwijl andere bouwdelen nog in afbouw- of ruwbouwfase verkeerden,” verheldert Van den Bosch. “Het was een plantechnische uitdagende operatie, die veel onderlinge afstemming met de bouwcombinatie en andere onderaannemers vergde. Het bleek hiernaast, mede om reden van winterse omstandigheden, nodig om een extra kraan en een tweede ploeg in te zetten. De inspanningen mochten baten, want de planning is uiteindelijk gehaald.”

Projectgegevens

Locatie: Utrecht
Architect: Meyer en Van Schooten Architecten
Constructeurs: Bartels Ingenieurs en HOCO Systems
Betonproducent: HOCO Systems
Aannemer: consortium Komfort (Ballast Nedam, Strukton, ISS Nederland)
Bouwperiode: januari 2009 – januari 2012
Bruto vloeroppervlak
parkeergarage: 20.000 vierkante meter
Pro prefab: snel bouwen
Uitdaging: zes parallelle bouwstromen