Alternatieve split-level garage Capelle aan den IJssel

Een parkeergarage monteren tussen twee bestaande gebouwen in. Haitsma Beton voerde dit precisiewerk uit voor Fagron, dat een nieuw Nederlandse hoofdkantoor met distributiecentrum betrok. De afwijkende vloerhoogtes en diverse constructieve en afbouwkundige aansluitingen met de bestaande bebouwing maakten het garagebouwproject complex. Het in 2011 afgebouwde resultaat is een efficiënte split-level parkeergarage die de opdrachtgever tot tevredenheid stemt.

Relevante artikelen

Fagron Capelle aan de IJssel

Alternatieve split-level garage Capelle aan den IJssel

Een parkeergarage monteren tussen twee bestaande gebouwen in. Haitsma Beton voerde dit precisiewerk uit voor Fagron, dat een nieuw Nederlandse hoofdkantoor met distributiecentrum betrok. De afwijkende vloerhoogtes en diverse constructieve en afbouwkundige aansluitingen met de bestaande bebouwing maakten het garagebouwproject complex. Het in 2011 afgebouwde resultaat is een efficiënte split-level parkeergarage die de opdrachtgever tot tevredenheid stemt.

Complexe aansluiting met kantoor en distributiecentrum

Sinds het najaar van 2011 ligt er aan de A20 ter hoogte van Capelle aan den IJssel een bijzonder rood kantoorgebouw met een grote distributieloods. Vanaf de snelweg zichtbaar is de vier lagen hoge parkeergarage die beide gebouwdelen van Fagron B.V. verbindt. Het specialistische bedrijf in farmaceutische grondstoffen kreeg een private garage, die 75 parkeerplaatsen telt. 
Architect Bas Gremmen van Gremmen Architectuur ontwierp samen met Erny Riemers van Haitsma Beton de constructie. “We kozen voor een split-level garage met TT-vloeren”, zegt Gremmen. “Voor dit ontwerp biedt split-level namelijk het hoogste rendement met de meeste parkeerplaatsen. Parkeren en rondrijden is in dit systeem geïntegreerd met de benodigde hellingbanen van vloer naar vloer. De TT-platen fungeren als vloer en hellingbaan.” 


Precisiemontage

Haitsma Beton kreeg de opdracht voor de productie en montage van de prefab betonnen parkeergarage van 36 meter breed en 30 meter diep. In totaliteit produceerde het bedrijf 46 vierkante kolommen, 62 balken en 55 rechte of geknikte TT-platen. De elementen konden pas worden gemonteerd toen de beide panden er stonden. Erny Riemers, coördinator projectengineering en ontwerp van Haitsma Beton zegt hierover: “De krappe bouwlocatie vereiste uiterste nauwkeurigheid bij het monteren, tot op vijf centimeter van de gevel. Twee grote bouwkranen en diverse hoogwerkers waren nodig om de elementen precies te plaatsen. De montage verliep uiteindelijk vliegensvlug. In zes weken waren we klaar met de het prefab werk. De afbouw vergde enkele weken.”

Bedrijfsruimte

Er moest boven een bedrijfsruimte gebouwd worden, dat bijna de hele begane grond van de parkeergarage inneemt. Bovendien diende de parkeergarage aan te sluiten op de hoofdentree van het kantoor op de eerste verdieping. Ook sluiten de vloervelden van de stalling aan op de trappenhuizen van het kantoor en een bedrijfsruimte op de eerste verdieping van het naastgelegen distributiecentrum. Daarom pasten de bouwers een alternatieve split-level toe. Hierover zegt Gremmen: “Bij een standaard split-level bevindt de eerste verdieping zich op ongeveer 1,4 meter hoogte vanaf het maaiveld. Het eerste parkeerniveau in de Fagron stalling is op 5,4 meter hoogte, wat resulteerde in afwijkende kolomhoogtes en een langere in- en uitrit. De parkeergarage biedt aan de voorzijde toegang middels een 54 meter lange hellingbaan vanaf de openbare weg richting eerste verdieping. Op de niveaus hierboven bevinden er zich in de parkeergarage aansluitingen met de belendende gebouwen. Deze bouwlagen kennen een hoogte van 3,3 meter.” 
Een stalen koppeling met de staalconstructie van het distributiecentrum zorgt voor stabilisatie in dwarsrichting. Aan de kantoorzijde is een regulier stalen windverband toegepast. De stabiliteit in langsrichting wordt gerealiseerd met windverbanden in de gevels.

Waterdichte en verwarmde vloeren

Haitsma Beton hield bij het berekenen van de zwaarte van de TT-platen rekening met de beschermende afwerklaag, die later op de TT-platen werd aangebracht om de parkeergarage waterdicht te maken. Dit is noodzakelijk omdat een deel van de bedrijfsruimte onder de parkeergarage doorloopt. “Het waterdicht maken realiseerden we met een laag in-het-werk-gestort beton bovenop de TT platen,” zegt Riemers. “Alhoewel de garage open is door een centrale vide, kan het regenwater het deel van de bedrijfsruimte onder de eerste verdiepingsvloer niet bereiken. Hiervoor zorgt een stelsel van goten en afvoerleidingen, die het hemelwater richting riool leiden.”


Een andere bijzonderheid is dat Haitsma Beton bij het aanbrengen van de wapening op de hellingbanen ook meteen wegdekverwarming aanbracht. Dit geautomatiseerde elektrische systeem werkt op basis van inductie en zorgt ervoor dat ondanks eventuele vorst automobilisten toch veilig omhoog en omlaag kunnen rijden.


Projectgegevens

Locatie: Capelle aan den IJssel, vlakbij snelweg A20
Architect: Gremmen Architectuur
Constructeur: Haitsma Beton
Betonproducent: Haitsma Beton
Parkeerplaatsen: 75
Pro prefab: kleine bouwlocatie, efficiënt en nauwkeurig bouwen
Uitdaging: bouwen tussen twee gebouwen