Hoofdbrekens

In 2012 verrijst vlakbij de kruising van de snelweg A28 met de A27 aan de westkant van Utrecht P+R De Uithof. Hurks delphi engineering uit Veldhoven werkt het ingewikkelde constructieve ontwerp uit. De dubbel geknikte gebouwvorm en de inwendige spiraalwerking rondom een vide zorgden voor de nodige hoofdbrekens. De tien stabiliteitsspanten, qua vorm aiuithofgebaseerd op netkousen, vormen het huzarenstukje in de staal- en prefab betonbouw. De verwachting is dat het gebouw in 2012 zal worden opgeleverd.

 

Relevante artikelen

P+R De Uithof

Hoofdbrekens

In 2012 verrijst vlakbij de kruising van de snelweg A28 met de A27 aan de westkant van Utrecht P+R De Uithof. Hurks delphi engineering uit Veldhoven werkt het ingewikkelde constructieve ontwerp uit. De dubbel geknikte gebouwvorm en de inwendige spiraalwerking rondom een vide zorgden voor de nodige hoofdbrekens. De tien stabiliteitsspanten, qua vorm aiuithofgebaseerd op netkousen, vormen het huzarenstukje in de staal- en prefab betonbouw. De verwachting is dat het gebouw in 2012 zal worden opgeleverd.

 

3D tekenprogramma maakt complexiteit inzichtelijk

P+R De Uithof zal straks fungeren als overstapplaats én parkeergarage. De onderste bouwlaag vormt een groot plein met bus- en tramhalte. Hierboven bevinden zich straks 2.000 parkeerplaatsen. Hurks beton prefabriceert en monteert het casco, Hurks van der Linden voert het overige van het gebouw uit en Dura Vermeer verzorgt het civiele werk onder en rondom het gebouw. Hurks delphi engineering werkte in overleg met de hoofdconstructeur IBU Stadsingenieurs het prefab casco uit.

Drie gedilateerde moten

Het 150 meter lange en 50 meter diepe gebouw is opgedeeld in drie gedilateerde moten, waardoor de verkorting en verlenging van het gebouw wordt beheerst. De negenlaagse parkeergarage is ruim opgezet met kolomafstanden van 8,3 meter en vloervelden van 16,8 meter. “In basis lijkt het een eenvoudig gebouw, maar dat is het niet. Het is geen alledaagse opgave gegeven de gebouwomvang, de bijzondere vormgeving en de grote vloeroverspanningen te samen met grote kolomafstanden,” aldus Rob Huijben, constructief ontwerper en directeur van Hurks delphi engineering.


Grove netkous

Het gebouw stabiliseren vormde de grootste uitdaging. “In totaal waren er tien vakwerkspanten uithofnodig, vier in de dwarsrichting en zes in de langsrichting,” verheldert Huijben. “Op basis van het architectonisch ontwerp, dat refereert naar de structuur van netkousen, gingen we te werk. Alle spanten worden onderin voorzien van een trekband, uitgevoerd als betonnen fundatiebalk die verbonden is met de aan weerzijde gelegen poerconstructie. Hierop komen prefab beton kolommen en voorgespannen balken met daartussen stalen buizen rond 457 millimeter onderin en rond 245 millimeter bovenin. Om een economisch logische constructie te maken komen de aslijnen van de netkous zoveel mogelijk samen in knooppunten. Consoles komen in de spanten niet voor, in tegenstelling tot de rest van de prefab constructie. Daar zijn de krachten te groot voor.”


Projectgegevens

Locatie: Utrecht, de Uithof
Architect: KCAP Architects & Planners
Montage casco: Hurks van der Linden
Civiele techniek: Dura Vermeer
Constructeur: IBU Stadsingenieurs en Hurks delphi engineering
Betonproducent: Hurks delphi engineering
Bouwperiode: januari 2012 – september 2013
Parkeerplaatsen: 2000
Pro prefab: beheersing kwaliteit
Uitdaging: stabilisering en detaillering complex gebouw met schuine vloeren