De Cope: parkeergarage en kantoor ineen

De Utrechtse kavel waarop het gebouw De Cope staat, was eigenlijk bestemd voor een kantoor. Projectontwikkelaar Kroon Group en de lokale overheid besloten, vanwege stallingsgebrek bij belendende bedrijven, een kantoor te combineren met een garage. Het in 2008 opgeleverde complex met afgeronde gebouwdelen bestaat uit een beuk met zeven parkeerlagen en een beuk met zes parkeerlagen en daarop drie kantoorlagen. De twee wokkels op de uiteinden, die fungeren als in- en uitritten, vormen kunstwerken in prefab beton. 

Relevante artikelen

De Cope Utrecht

De Cope: parkeergarage en kantoor ineen

De Utrechtse kavel waarop het gebouw De Cope staat, was eigenlijk bestemd voor een kantoor. Projectontwikkelaar Kroon Group en de lokale overheid besloten, vanwege stallingsgebrek bij belendende bedrijven, een kantoor te combineren met een garage. Het in 2008 opgeleverde complex met afgeronde gebouwdelen bestaat uit een beuk met zeven parkeerlagen en een beuk met zes parkeerlagen en daarop drie kantoorlagen. De twee wokkels op de uiteinden, die fungeren als in- en uitritten, vormen kunstwerken in prefab beton. 

'Taartpunten' met geïntegreerde wanden vormen hellingbanen

Het multifunctionele complex, gelegen op het Utrechtse bedrijventerrein Papendorp, biedt 460 parkeerplaatsen en 3000 vierkante meter kantoorruimte. JHK Architecten ontwierp twee afgeronde volumes die op verschillende niveaus verbonden zijn. De twee plattegronden lijken op elkaar, maar zijn gespiegeld.  De volledige bouwruimte werd benut. De garage staat op de millimeter van de kavelgrens. De twee beuken hebben een eigen gecombineerde in- en uitrit met een wegdek van 4,5 meter breed en rondom hekwerk. De ronde geveldelen volgen de wokkelvormen. Stoplichten zorgen ervoor dat stijgend en dalende verkeer gescheiden blijft.

Vriendelijk uiterlijk

Hurks delphi engineering maakte de tekeningen en berekeningen van de prefab betonconstructie van het 30 meter hoge parkeer- en kantoorgebouw. Over de opbouw van de beuken zegt directeur Rob Huijben: “Het gebouw is voorzien van kanaalplaatvloeren met druklaag. De kantoorvloeren rusten op dragende gevelelementen en de parkeergaragevloeren rusten op prefab randbalken, allen ondersteund door rechthoekige kolommen. De garagevloeren zijn overigens afgewerkt met een coating, wat een vriendelijk uiterlijk geeft.”

Met behulp van een 3D-tekenprogramma is de constructie uitgewerkt. “Hierdoor konden we behalve detailtekeningen ook eenvoudig elementtekeningen en bevestigingsmiddellenlijsten genereren,” zegt Huijben.

Kunstwerken van prefab beton

De twee wokkels, die fungeren als in- en uitritten, vormen ware kunstwerken van prefab beton. “De twee hellingbanen bestaan uit grote driedimensionale elementen, met een gekromd wanddeel van drie meter hoog en twee meter breed en een uitkragend vloerdeel van drie meter breed en vijf meter diep. In doorsnede lijken de wokkelsegementen op een omgekeerde hoofdletter L”, licht Huijben toe. 


Hurks Beton, dat de betonnen elementen prefabriceerde en monteerde, voerde vooraf een proefmontage uit van de hellingbaanelementen op het fabrieksterrein in Veldhoven. Over de bouw zegt Huijben: “De segmenten zijn in halfsteensverband geplaatst en aanvullend is de verticale voeg tussen de elementen verdeuveld en gevuld met mortel. De elementen creëren samen een wokkel met een omslag van ongeveer 24 meter. De wokkels zijn per laag opgebouwd uit twaalf à dertien L-vormige segmenten. Dit resulteerde voor de twee wokkelconstructies totaal in 215 elementen, waarvan er 60 stuks verschillen. Afwijkingen ter plaatse van de onderste en bovenste bouwlagen zorgen voor de grootste variatie in elementen.”

Een druklaag bovenop de rijvloer werd niet toegepast, dus moesten de bovenkanten vlak zijn en perfect aansluiten. “Tijdens de montage is de buitenring gevormd door de diverse uitkragende vloerdelen tijdelijk te onderstempelen”, zegt Huijben. “RVS-stalen deuvels zorgen voor de koppeling in verticale richting, zodanig dat vloerdelen niet afzonderlijk van elkaar kunnen doorbuigen.”

Goudkleurige gevels

De gevels van zowel de garage als de kantoren zijn bekleed met holle en geperforeerde Platibond composietplaten met een goudkleurige coating. In de parkeergarage dient deze beplating ook als doorvalbeveiliging. Door de beplating te perforeren en door ruimte te houden tussen de platen, kan de stallingsgarage volstaan met natuurlijke ventilatie. Bovendien is er vanuit de kantoren vrij zicht door de ramen. Ter plaatse van de kantoren zit er meer verticale ruimte tussen de gevelplaten. 


Projectgegevens 

Locatie: Utrecht, bedrijventerrein Papendorp
Architect: JHK Architecten
Constructeurs: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs en Hurks delphi engineering
Betonproducent: Hurks Beton (nu Hurks prefabbeton)
Aannemer: Bouwbedrijf Wessels Zeist
Bouwperiode: oktober 2006 – oktober 2008
Parkeerplaatsen: 460
Pro prefab: casco in één bouwstroom, kleine bouwlocatie
Uitdaging: wokkels (hellingbanen)